Je sice pravdou, že od Å™Ãjna má vyjÃt nová vyhláška o povinné výbavÄ› a již nebude nutnostà mÃt v rezervÄ› základnà sadu žárovek. Kdo chce ale bezpeÄnÄ› a dobÅ™e jezdit, tak stejnÄ› bude zodpovÄ›dnÄ› pÅ™istupovat i k osvÃcenà svého automobilu a rezervnà autožárovka bude mÃt stále svoje mÃsto v kastlÃku. U automobilů rozliÅ¡ujeme podle typu vozidla halogenové, xenonové a LED osvÄ›tlenÃ. Nemůžeme si jen tak Å™Ãci, já už nechci halogenové, tak si tam namontuji xenonové. To nelze. Pokud budeme chtÃt zmÄ›nit typ žárovky, tak musÃme se obrátit na specialisty a jedinou možnostà bude výmÄ›na celého reflektoru a to i s elektronikou, což je pomÄ›rnÄ› dost nákladné. Takže pak si musÃme kupovat i pÅ™ÃsluÅ¡né oznaÄenÃ, které máme dané právÄ› typem automobilu.
Chci tu nejlepÅ¡Ã
V autech se žárovky mezi sebou podstatnÄ› liÅ¡Ã a hodnÄ› rozhodujÃcà je svÄ›telný tok a životnost. SvÄ›telný tok závisà nejen na výkonu, ale také na konstrukci. ProzatÃm se nejvÃce použÃvajà dva typy žárovek.
Halogenové – pokud se bude jednat o tento druh žárovky, tak vyÅ¡Å¡Ã svÄ›telný tok bude také znamenat menÅ¡Ã trvanlivost. Sice to bude v řádu stovek hodin, ale je tÅ™eba s tÃm poÄÃtat. SamozÅ™ejmÄ› pak jeÅ¡tÄ› bude rozhodujÃcà kvalitnà zpracovánÃ, což u pÅ™ednÃch výrobců zaruÄuje podstatnÄ› vyÅ¡Å¡Ã kvalitu. NapÅ™Ãklad potkávacà svÄ›tlomety s žárovkou H7 svÃtà obvykle lépe, než v pÅ™ÃpadÄ› H4, ovÅ¡em rozdÃl mezi nimi je podstatnÄ› rozdÃlný v životnosti. Můžeme se zde setkat s různým oznaÄenÃm jako je H1, H3, H4, H7, H8, H11, HB3, HB4.
Xenonové – zde rozhodnÄ› nenà na mÃstÄ› použÃvat oznaÄenà žárovka, jelikož výbojky nemajà vlákno, zato jsou daleko produktivnÄ›jÅ¡Ã, než halogenové. Jejich svÄ›telný tok je zhruba dvakrát tak silnÄ›jÅ¡Ã a samozÅ™ejmÄ› majà i delÅ¡Ã výdržnost. V pÅ™epoÄtu nÄ›které vydržà až 5x delÅ¡Ã dobu, než halogenové, což je v pÅ™epoÄtu na řády tisÃce hodin. Nalezneme je pod oznaÄenÃm D1S/D1R, D2S/D2R, D3S/D3R, D4S/D4R, D5S. PÃsmena urÄujà typ svÄ›tlometu.
– ÄŒoÄkový svÄ›tlomet – je oznaÄovaný pÃsmenem S a jeho svÃcenà je daleko efektivnÄ›jÅ¡Ã, než u následujÃcÃho.
– Klasický reflektorový svÄ›tlomet – je oznaÄován pÃsmenem R.